Yetim aylığı şartları


Sigortalının vefat etmesi halinde, memurun eşine, çocuklarına hatta anne ve babasına dahi belirli şartlar dâhilinde devlet tarafından aylık bağlanabilmektedir buna şu demek oluyor ki yetim kalan çocukların aldığı yardıma yetim aylığı denir.

Çocuklar için; evli olmayan ve devlet memuru konumunda çalışmayan her kız evlat vefat eden babasından dolayı yetim aylığı almaya hak kazanmaktadır. Yetim adam çocuk ise 18 yaşına kadar, ortaöğretim yapıyorsa 20 yaşına kadar, yükseköğrenim yapıyor ise 25 yaşına kadar aylık almaya hak kazanmaktadır. Anne için; dul ve muhtaç doğrusu asgari ücretin altında gelirinin bulunduğunu ispat etme şartı ile aylık almaya hak kazanmaktadır. Baba ise, muhtaç yani asgari ücretin altında geliri bulunduğunu ve malul olduğunu sağlık müesseseunca ispatladıktan sonrasında aylık almaya hak kazanacaklardır.

Vefat eden annesi yada babası SSK’lı olan hanımların SSK (4-1a) veya Bağ-kur’dan (4-1b) yetim aylığı alma şartları; evli olmaması, çalışmaması ve emekli olmamasıdır. Bu üç şarttan herhangi biri yoksa baba veya anneden yetim aylığı alınamaz.
Sadece, vefat etmiş anne veya babası memur ise bu durumda, iki şart vardır; işyar olmamak ve evli olmamak. Yani, hanım SSK’lı yada Bağ-kur’lu olsa ve buralardan emekli olmuş olsa dahi evli olmamak şartıyla Emekli Sandığı’ndan yetim aylığı alabilir.

Yetim aylığı alan kız çocukları açısından koşullar
5434 sayılı Kanuna doğal olarak devlet memurlarının vefatları sebebiyle yetim aylığı alanların aylıklarının kesilmesi şartları yukarıda izah edilmiş olduğu gibidir. Bu hususlarda bir değişim bulunmamaktadır.
Ancak, günümüzde uygulanması devam eden 5510 sayılı sosyal Sigortalar ve Genel sağlık Sigortası Kanununda önemli bir husus dikkate alınarak yeni bir hükmün getirildiğini görmekteyiz. Bu yargı 5510 sayılı Kanunun 56. Maddesinde yapılmıştır.

Gelir ve aylık bağlanmayacak haller
MADDE 56- (Değişik birinci fıkra: 17/4/2008-5754/36 md.) Ölen sigortalının hak sahiplerinden;
a) Kendisinden aylık bağlanacak sigortalıyı yada gelir ya da aylık bağlanmış olan sigortalıyı kasten öldürdüğü yada öldürmeye girişim etmiş olduğu veya bu Kanun gereğince sürekli iş göremez hale yada malûl duruma getirmiş olduğu,
b) Kendisinden aylık bağlanacak sigortalıya yada gelir yahut aylık bağlanmamış olan sigortalıya veya hak sahibine karşı ağır bir suç işlediği veya bunlara karşı aile hukukundan dünyaya gelen yükümlülüklerini önemli ölçüde yerine getirmemesi nedeniyle ölüme bağlı bir tasarrufla mirasçılıktan çıkarıldıkları,
hususunda kesinleşmiş yargı kararı bulunan kişilere gelir veya aylık ödenmez. Ödenmiş bulunan gelir ve aylıklar, 96 ncı madde hükümlerine gore geri alınır.
Eşinden boşandığı halde, boşandığı eşiyle fiilen birlikte yaşadığı belirlenen eş ve çocukların, bağlanmış olan gelir ve aylıkları kesilir. Bu kişilere ödenmiş olan tutarlar, 96 ncı madde hükümlerine nazaran geri alınır.

Ek olarak, yetim aylığı alabilmek için eşinden ayrılır ve birlikte yaşamaya başlarsa ilgilinin aylığı kesileceği benzer biçimde Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulursa sosyal Güvenlik Kurumu tarafından düzenlenen, Fazla veya Yersiz Ödemelerin Tahsiline İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik ile Kurumdan boşandığı şekilde durumunu toplumsal Güvenlik Kurumuna bildirmeyip, boşandığı eşi ile birlikte yaşayanların tespiti durumunda, bu duruma sebebiyet verenler hakkında ek olarak Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulacağı açıklanmıştır.

Sual : Babası ölen bir erkek çocuğu kaç yaşına kadar aylık alabilir? Çalışması halinde sigortalı olursa babadan aldığı aylık kesilir mi?

Yanıt : Yetim aylığı alacak olan erkek çocuklar 18 yaşına kadar sorunsuz yetim aylığı alabilmekte. 18 yaşından sonrasında okuyorsa ve okumuş olduğu okul lise ise 20 yaşına kadar yetim aylığı alabilir. Eğer yüksekokul okursa 25 yaşına kadar yetim aylığından faydalanabilmektedir. Sigortalı olarak bir işte çalışmaları durumunda ölüm aylığı kesilmektedir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İsteğe Bağlı Sigorta Nasıl Kapatılır Dilekçe Örneği

Çalışılmadığına Dair Bildirim Giriş Sistemi Geçici İş Göremezlik İşveren İşlemleri

SSK Cep No Telefon Ekleme SGK